Jak užívat a dávkovat gainer

Užívání a dávkování gaineru, především záleží na Vašem cíly a metabolismu resp. somatotypu. Nicméně, není to tak složité, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Jak užívat a dávkovat gainer

S největší pravděpodobností se pro užívání gaineru rozhodnete z důvodu zvýšení objemu svalové hmoty a to je přesně ta oblast, kde se gainer vyplatí nejvíce.

Jak gainer funguje

Pod pojem gainer se řadí sacharidové a sacharido-proteinové nápoje. Gainery fungují jako zdroj energie a makroživin, mají tedy dodat resp. doplnit energii a živiny do organismu. Nejedná se tedy o žádné "zázračné pilulky",  ale představují vlastně stravu s optimalizovaným složením.

Nezapomínejte, že pro dosažení požadovaného efektu, musíte gaineru zkonzumovat velké množství. Je proto velice důležité vybrat opravdu kvalitní gainer s kvalitním složením. To jak vybrat gainer je popsáno zde: Jak vybrat gainer

Hlavním sledovaným parametrem při výběru gaineru je obsah a kvalita bílkovin, stejně jako složení sacharidové frakce.

Důležité z pohledu celkové suplementace je i obsah kreatinu. Chcete využít kreatin obsažený v gaineru, chcete si vybrat kreatin z jiného zdroje, nebo kreatin nechcete vůbec? Situace na trhu je nyní taková, že většina gainerů kreatin již obsahuje, je proto dobré před koupí gaineru číst pečlivě jeho složení.

Gainer 1.160 kalorií v dávce

Má smysl gainer užívat?

Otázka správně zní, zda má gainer smysl pro vás. Zde, je důležité zvážit, zda se Vás týkají body níže: 

  • Již delší dobu marně usiluji o nárůst objemu svalové hmoty
  • Výkonová stagnace po delší dobu
  • Mám náročné tréninky (fitness, bojové sporty, hokej, apod.) a nestíhám zregenerovat

Toto jsou hlavní oblasti, kde Vám vhodně zvolený a dávkovaný gainer může pomoci.

Nestačí klasická strava?

Pokud jste na některý z bodů uvedených výše odpověděli ano, svědčí to především o tom, že váš jídelníček je nedostatečný či nevyvážený. V první řadě má tedy smysl zkusit upravit jídelníček a teprve potom zařadit gainer. Dle zkušeností, je ale u bodybuilderů gainer v čase po tréninku vhodný téměř vždy (zdůrazňuji u jedinců, kteří mají problémy s nabíráním svalové hmoty).

 

Pro koho je vhodné užívat gainer - somatotypy

Existují tři základní termíny označující stavbu a uspořádání lidského těla:

  • Endomorf - má dobré předpoklady k nabírání svalové hmoty ale i tuku, kterého se potom těžko zbavuje. Pro tento somatotyp není užívání gaineru vhodné.
  • Mezomorf - na cvičení reaguje tvorbou svalové hmoty. Gainer je vhodný za určitých podmínek.
  • Ektomorf - velice obtížně nabírá hmotnost, nízký podíl tuku na celkové hmotnosti. Kvalitní gainer je nutností!

Jak gainer dávkovat

Vyjděme z předpokladu, že již nějakou dobu tvrdě a pravidelně cvičíte, ale výsledky se ne a ne dostavit. Máte zoptimalizovaný klasický jídelníček a chcete zařadit gainer. Jak jej tedy užívat, aby dávkování gaineru mělo požadovaný efekt?

Největší a nejčastější chybou při užívání a dávkování gaineru je "šetření". Gainer nemůže efektivně fungovat, pokud jej nedávkujete v opravdu velkém množství, pravidelně a po delší dobu - toto je základ!

Zlaté pravidlo pro budování svalové hmoty:

Sportovec s hmotností 80kg, potřebuje v objemovém tréninku pro nastartování a udržení anabolického stavu přijmout:

160g kvalitních bílkovin a 380g sacharidů denně

Toho lze ideálně dosáhnout vhodným jídelníčkem a suplementací pomocí gaineru a proteinového přípravku

Nastavení dávkování gaineru

Spočítejte si příjem energie z jídelníčku, stanovte si množství přijatých bílkovin a sacharidů.

Zjistěte si nebo alespoň zkuste odhadnout energetický výdej

Rozdíl mezi výdajem a příjmem, dorovnejte klasickou stravou a přidejte gainer.

Pro nárůst svalové hmoty je potřeba pozitivní energetická bilance:

  • Ektomorf: 2000-3000 kJ/den (příjem o který se převyšuje výdej energie)
  • Mezomorf: 800-1500 kJ/den (příjem o který se převyšuje výdej energie)

Zohledněte složení gaineru s ohledem na doporučené množství přijatých bílkovin a sacharidů za den.

Jednoduchá varianta nastavení dávkování gaineru:

Vyberte si kvalitní gainer (návod zde). Začněte s jeho užíváním, dle dávkování gaineru uvedeného výrobcem. Pokud se nedostaví výsledky, dávkování zvyšte. Pokud začnete výrazněji nabírat hmotnost a podkožní tuk, dávku naopak snižte.

Rozložení dávkování gaineru v průběhu dne v závislosti na tréninku, anabolické okno

První dávka gaineru (nejčastěji 100g) je vhodná během dopoledne a to jako dopolední svačina, nebo v kratším čase po snídani. Získáte tak slušný základ příjmu živin a co nejdříve nastartujete anabolický stav organismu.

Příklad složení první dávky: 20g bílkovin, 70g sacharidů, energie: 1600 kJ

Druhá dávka gaineru musí být po tréninku a to nejdéle do 45 minut po ukončení fyzické zátěže v tzv. Anabolickém okně. V tomto čase nastává nejdůležitější okamžik suplementace a je proto nutné jej patřičně využít! Právě dodání velkého množství energie a živin zastaví katabolický stav organismu a nastartuje růst svalů a jejich regeneraci.

Příklad složení dávky gaineru po tréninku: 30g bílkovin, 105g sacharidů, energie: 2400 kJ

Pokud jste endomorf a máte problém s kvalitní stravou během dne, je dobrá v netréninkové dny i další dávka gaineru, jako odpolední svačina. Užití gaineru se ale v tomto případě vyhněte v podvečerních hodinách - energii nestihnete využít.

Příklad složení případné třetí dávky: 20g bílkovin, 70g sacharidů, energie: 1600 kJ

Správné dávkování gaineru, je důležité především pro ektomorfy

Gainer hraje pro Ektomorfy významnou roli v jejich suplementaci a z praktického pohledu, je pro dosažení nárůstů svalové hmoty v jejich případě nutností. Pokud chcete jejich potenciálu opravdu efektivně využít je potřeba dodržet dávkování gaineru. Ve většině případů se bavíme o spotřebě v rozsahu 6-7kg gaineru na 30 dní.

Nelze však chtít dosáhnout nárůstu svalové hmoty pouze užíváním gainerů, základ musí tvořit kvalitní a vyvážený jídelníček, v případě potřeby doplnění o vitamíny a minerály.

 

 

 

Jak užívat a dávkovat gainer - 1202610 -
Aktuální článek: Jak užívat a dávkovat gainer

Komentáře k Jak užívat a dávkovat gainer

1
27.11.2014 19:15
Marie

Manžel koupil Gainer pro syna (12 let), který hraje fotbal. Já s užíváním nesouhlasím. Můžete mi odpovědět, zda je gainer vhodný pro dítě? Děkuji! Marie

2
27.3.2017 21:40
Jakub Vávra

Zdravím je možné gainer používat i přimo pri tréninku?

3
14.9.2017 16:51
Pepal

Dávka gaineru musí být po tréninku a to nejdéle do 45 minut po ukončení fyzické zátěže v tzv. Anabolickém okně. V tomto čase nastává nejdůležitější okamžik suplementace a je proto nutné jej patřičně využít! Právě dodání velkého množství energie a živin zastaví katabolický stav organismu a nastartuje růst svalů a jejich regeneraci.

4
15.9.2018 10:37
Lukas

Dobrý den užívám gainer G15 přecházíme na G16 cca měsíc cvičím pravidelně 4-5 dní v týdnu moje váha byla 56kg nabral sem za měsíc 3kg ale teď mi de váha zase pomalu dolů k 57kg kde je problém děkuji Lukáš stravu mám a dodržují

Vložit komentář

Jméno
Email ( email není zveřejněn )
Váš příspěvek   ( Fotky můžete vložit po odeslání příspěvku. )
opiště kód
antispam
     Více informací
Potřebujete poradit?


E-mail email: obchod@elvita.cz

V případě dotazů nás neváhejte
kontaktovat. Rádi poradíme.

Copyright © www.elvita.cz, provozováno na systému tvorba e-shopu a pronájem e-shopu Shop5.cz

© www.elvita.cz

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.   Další informace