BCAA jak efektivně užívat?

BCAA Branched-Chain Amino Acids, nebo aminokyseliny s rozvětveným řetězcem. BCAA jsou esenciální aminokyseliny L-leucin, L-valin a L-isoleucin. Tyto aminokyseliny jsou pro lidské tělo nepostradatelné (esenciální) a organismus si je nedokáže sám vytvořit.

BCAA užívání a dávkování

Na různých fórech a v různých článcích může uživatel najít spoustu doporučení o užívání BCAA. Velmi často však tyto rady nerespektují doporučení výrobců a někdy je i zatracují. Jaké dávkování BCAA tedy má smysl a čemu může, má nebo nesmí sportovec věřit?

Předně je nutné zdůraznit, že je žádoucí dodržovat dávkování uváděná výrobci. Dávkování ale neznamená dobu podání dávky. BCAA se lze předávkovat jako jakoukoli jinou „potravinou“. Při předávkování BCAA je moč cítit po javorovém sirupu. Tvrzení, že sportovec (i kulturista), musí navýšit dávkování o 100% proti doporučenému dávkování, jsou nesmysly, které ohrožují Vaše zdraví.

Krátkodobě je možné zvýšit dávkování BCAA, ale v řádu týdnů a s následným snížením dávky. Lze to doporučit při opakovaných závodech, ukončené rekonvalescenci a při opětovnému začátku tréninků.

Kdy užívat BCAA

Proti podávání BCAA krátce před tréninkem hovoří zejména finanční stránka. Po spotřebování disponibilního glykogenu (jedná se o část glykogenu, který svaly mohou pro práci použít, glykogenu je ve svalech větší množství - tzv. absolutní množství glykogenu) začíná pracující sval využívat aminokyselinu glutamin. Tato fáze nastává cca po 45. minutách. Po spotřebování glutaminu začíná tělo využívat kyselinu asparagovou. Teprve až potom přijde řada na esenciální aminokyseliny BCAA a to v pořadí: valin, leucin a isoleucin.

Je tedy jasné, že dodání BCAA krátce před tréninkem je zbytečné pokud trénink nebude trvat přes 1,5h (otázkou je, co tak dlouho člověk v posilovně dělá). Nicméně strategie výrobců je v tomto případě jasná: zaručit rychlejší spotřebování balení. Snad proto se na internetu objevují různé návody, které vlastně doporučují předávkování BCAA. Před tréninkem jsou tedy BCAA relativně zbytečná - neuškodí, ale je to zbytečné "pálení" peněz. Před tréninkem je proto cenově i zdravotně výhodnější podávání glutaminu.  Glutamin je důležité mít ve svalech dostatek  - jeho obsah klesá s náročností tréninků.

Jak BCAA nejlépe dávkovat?

Je důležité dodržet doporučená dávkování, tak jak uvádí výrobce. Dávkování je ale vhodné upravit. Výrobci většinou uvádějí první dávku před tréninkem a druhou ihned po tréninku. Jak je uvedeno výše, toto není to finančně výhodné a vlastně i zbytečné.

Nejlepší je ihned po tréninku vzít první dávku BCAA a to o třetinu vyšší, než výrobce uvádí. Pokud uvádí 3 tablety, vezměte 4. U tekutých nebo sypkých je dávkování podobné, prostě o jednu třetinu vyšší dávka po tréninku. Ostatní suplementy přijmete tak jak jste zvyklí. Co ale se „zbylou“ částí dávky, kterou výrobce doporučuje? BCAA jsou suplement, který brání katabolismu svalové hmoty a pozitivním způsobem ovlivňuje regeneraci. Přesné podání dávky tak závisí na době, kdy jste trénovali. Pokud jste trénovali ráno, je možné vzít BCAA v době mezi jídly.

Ano, je možné vzít dokonce zbylou dávku BCAA před tréninkem, ale ne hodinu před tréninkem, ale například ihned po probuzení (když budete trénovat večer), kdy je tělo ve stavu katabolismu po spánku. BCAA je vhodné brát i v netréninkové dny a jejich rozložení pak může být závislé na konkrétním příjmu potravy v průběhu dne.

Tato doporučení platí jak pro sportovce, u nichž převládá anaerobní zatížení při tréninku, tak pro vytrvalostní sporty. V případě vytrvalostních sportů je důležité zmínit výjimku podávání BCAA při zátěži a tou jsou závody. Během závodů je možné takto BCAA dávkovat i v případě zápasů MMA, turnajů Judo, Karate nebo jiných soutěžích, kde dochází k dlouhodobé a opakované zátěži. V tomto případě je opravdu vhodné přijímat BCAA v průběhu zátěže, nejvhodnější je pak tekutá forma BCAA u které je vyšší rychlost vstřebávání a nezatěžuje tolik trávicí trakt. Maratonský běh, nebo jiné vytrvalostní disciplíny jsou rovněž případy, při kterých je nanejvýš vhodné užívání BCAA v tekuté formě během závodu.

BCAA jak efektivně užívat? - 1202819 -
Aktuální článek: BCAA jak efektivně užívat?

Komentáře k BCAA jak efektivně užívat?

1
22.1.2016 11:39
Martin

Dobry den chtěl bych se jen ujistit něco ohledne clanku o bcaa.Je tedy mozne v trenikovi den vzit jednu davku po probuzeni a drhou po treniku?a v netrninkovi den vzit opet po probuzeni a druhou davko jen doplnit obed ci svacinu? diky za odpoved

2
25.1.2016 06:56
elvita.cz

Dobrý den,
ano takové dávkování je možné, ale v netréninkový den bych se nebál jednu dávku BCAA i vynechat (samozřejmě po tvrdém tréninku užijte i mimo trénikový den obě dávky), pokud užíváte další suplementy, tak už BCAA obsahují. Jako se všemi suplementy je dávkování individuální. Držte se rad v článku a přitom se nebojte vyzkoušet i něco jiného. Podstatné jsou Vaše pocity po cvičení a svalová únava druhý den, tím se řiďte. Vy se znáte nejlépe.

3
1.6.2016 22:32
Lukas

Dobrý den, chtěl bych se zeptat co si myslíte o poměru aminokyselin v BCAA? Často je doporučován 2:1:1, ale rád bych vyzkoušel 4:1:1 ale na https://www.covybrat.cz/nejlepsi-bcaa/ píší že má obvykle smysl jen pro kulturisty, to já nejsem ani nechci být. Bývám po tréninku hodně unavený a myslím si, že by mi toto mohlo pomoct.

4
29.6.2016 11:18
Michal

Dobrý den

Moje otázka naváže na dávkování v netréningový den tekuté aminy. Výrobce píše jen před a po tréningu ale ve dnech klidu nevím. Když jsem bral tabletové aminy nebo protein tak jsem tak jako tak dávkoval 3x denně. Mám chut u toho zůstat je to dobrý nápad?

5
29.6.2016 11:19
Michal

Dobrý den

Moje otázka naváže na dávkování v netréningový den tekuté aminy. Výrobce píše jen před a po tréningu ale ve dnech klidu nevím. Když jsem bral tabletové aminy nebo protein tak jsem tak jako tak dávkoval 3x denně. Mám chut u toho zůstat je to dobrý nápad?

6
22.1.2018 16:48
Jakub

Dobrý den hraji profesionálně fotbal mám 7 tréninku týdne a chtěl bych se zeptat jaký je ideální poměr práškového bcaa Vážím 71 kg a 184 cm. A kdy jestli před tréninkem nebo po tréninku děkuji moc za odpověď.

Vložit komentář

Jméno
Email ( email není zveřejněn )
Váš příspěvek   ( Fotky můžete vložit po odeslání příspěvku. )
opiště kód
antispam
     Více informací
Potřebujete poradit?


E-mail email: obchod@elvita.cz

V případě dotazů nás neváhejte
kontaktovat. Rádi poradíme.

Copyright © www.elvita.cz, provozováno na systému tvorba e-shopu a pronájem e-shopu Shop5.cz

© www.elvita.cz

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.   Další informace