Co je psyllium

Psyllium představuje efektivní a přírodní zdroj vlákniny.

1. Co je psyllium

Psylium je název pro vlákninu získávanou ze semen Jitrocele Indického (Plantago ovata). Tato semena obsahují zhruba 2/3 rozpustné vlákniny, která je zpracována do formy prášku. Psyllium jako produkt, je tedy rozpustná vláknina, má proto schopnost vázat vodu, což vede ke zvětšení jeho objemu, kdy psyllium dokáže zvětšit svůj objem v trávcím traktu více než 20 krát. Psyllium obsahuje podobný typ vlákniny jakou obsahují obiloviny, např. oves, nebo ječmen.

2. Jak psyllium působí

Psyllium slouží jako zdroj přírodní vlákniny, o který můžeme obohatit náš jídelníček. Po kontaktu s vodou a v trávicím traktu, psyllium výrazně zvětší svůj objem a získá gelovou konsistenci. V žaludku se tak zvýší objem stravy (NEkalorický podíl!), dojde k prodloužení doby vyprazdňování žaludku a prodloužení doby vstřebávání sacharidů ze střev. Ve střevech gel při svém průchodu podporuje peristaltiku a pozitivně ovlivňuje průběh trávení, kdy dochází k přirozenému pročištění střev (zejména tlustého střeva).

3. Proč je příjem vlákniny důležitý?

Při nedostatku vlákniny ve stravě, dochází ke zpomalení průchodu tráveniny tlustým střevem. To vede k zácpě a případně i ke hromadění nebezpečných odpadních látek (toxinů) ve střevech, které vznikají při trávení potravy. Obecně lze tedy říci, že strava s nízkým nebo žádným obsahem vlákniny, prochází trávicím traktem dlouho dobu. Během této doby trávenina začíná "kvasit", nebo dokonce "hnít", což vede ke vzniku toxinů, které jsou pro organismus nebezpečné. Pokud je ve stravě dostatek vlákniny, čas trávení je výrazně kratší, navíc dochází k mechanickému čištění střev od zbytků tráveniny. Díky zvětšenému objemu stolice, dojde k naředění vznikajících odpadních látek, které jsou pak rychleji odvedeny z organismu.

4. Na co mohu Psyllium použít

Z výše uvedeného je patrné, že psyllium se hodí pro úpravu a regulaci trávení. Psyllium se také využívá při redukčních dietách, kdy dokáže zasytit a omezit tak pocit hladu.

4.1 Psyllium pro podporu trávení

Hlavní přínos má Psyllium v harmonizaci trávení, kdy díky zvětšení jeho objemu dochází k stimulaci peristaltiky střev a rychlejšímu odvodu nebezpečných látek.

  • Psyllium lze využít k očistě trávicího ústrojí a to jak mechanickému, tak k omezení absorbce odpadních látek z tráveniny
  • Psyllium může být užitečné pro lidi, které trápí zácpa nebo nepravidelná stolice
  • Tím jak psyllium absorbuje tekutiny a zvětší v trávicím traktu svůj objem, může pomoci zmírnit průjem.
  • Příjem správného množství vlákniny, je doporučovanou prevencí vzniku rakoviny tlustého střeva

4.2 Psyllium a hubnutí

Vláknina je také zdravým pomocníkem při snaze o snížení nadváhy. Pokud se snažíte optimalizovat svůj jídelníček, můžete zařadit Psyllium a podpořit tak Vaši snahu zhubnout. 

  • Tím jak psyllium zvyšuje svůj objem, zaplní žaludek a navodí pocit sytosti. Samotné psyllium má minimální obsah kalorií, jeho přidáním ke stravě, tedy dosáhnete zasycení, ale nepřijmete více kalorií.
  • Psyllium může napomáhat při snižování špatného cholesterolu v krvi tím, že snižuje hladinu lipoproteinu (LDL).
  • Vláknina, kterou psyllium obsahuje, zpomaluje vstřebávání cukru do krve, což u lidí postižených cukrovkou pomáhá stabilizovat hladinu cukru v krvi. Stabilní hladina cukru v krvi, také pomáhá k omezení pocitu hladu.

5. Jak užívat psyllium

Průměrná spotřeba vlákniny se v ČR pohybuje kolem hodnoty 10g/den, což je třetina doporučené dávky! Výživové doporučení pro obyvatelstvo ČR je příjem 30g vlákniny za den u dospělých, pro děti od 2 let se počítá věk dítěte +5 g. Poměr rozpustné a nerozpustné vlákniny by měl být 1:3. Pokud z nějakého důvodu nejste schopni získat potřebné množství vlákniny z jídelníčku, je vhodná její dodatečná suplementace, kdy můžete využít Psyllium.

5.1 Psyllium užívání

Psyllium se doporučuje užívat ráno na lačno asi 15-30 minut před jídlem. V případě druhé dávky, doporučujeme užití večer. Psyllium je bez výrazné chuti a je možné jej užívat jako příměs do jogurtů, kaší, koktejů atd...

Standardní příprava je rozmíchání jedné dávky (1-2 čajové lžičky) ve sklenici vody, čaje nebo šťávy. Po vypití se doporučuje ještě jednou zapít větším množstvím tekutin. Psyllium nikdy nezpracovávejte tepelně!

5.2 Psyllium dávkování

Denní dávka by měla zohlednit celkový příjem vlákniny, denní příjem by dlouhodobě neměl překračovat doporučené množství (viz výše).

Dávkování se u dospělých pohybuje v rozmezí 5-10g Psyllium rozmíchané ve 100ml zapijeme dalšími 250-300 ml vody.

5.3 Psyllium omezení a upozornění

Vyšší denní příjem než 40 g vlákniny, může způsobit plynatost, nadýmání, křeče nebo průjem. Při extrémně vysokém příjmu vlákniny hrozí zhoršení vstřebávání důležitých minerálů jako vápník, železo, hořčík či zinek. Pokud užíváte Psyllium a vyskytnou se problémy jako nadýmaní, průjem nebo zácpa dávkování snižte.

Psyllium neobsahuje složky mléčné bílkoviny, lepek a je vhodné i pro vegany a vegetariány,může ale obsahovat zdroj fenylalaninu.

Co je psyllium - 1202682 -
Aktuální článek: Co je psyllium

Starší články v kategorii

Novější články v kategorii

Vložit komentář

Jméno
Email ( email není zveřejněn )
Váš příspěvek   ( Fotky můžete vložit po odeslání příspěvku. )
opiště kód
antispam
     Více informací
Potřebujete poradit?


E-mail email: obchod@elvita.cz

V případě dotazů nás neváhejte
kontaktovat. Rádi poradíme.

Copyright © www.elvita.cz, provozováno na systému tvorba e-shopu a pronájem e-shopu Shop5.cz

© www.elvita.cz

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.   Další informace